Aruanne - mis me juba teinud oleme

Algne plaan oli külastada 10 kooli, aga läks teisiti....

Projekti jooksul tegime:
- 15.-16. veebruaril 2013 toimus ühe ööbimisega lõbus sissejuhatav koolitus, kus pidasime plaani kuidas oma projekti teha.
- Külastasime 16 kooli, 34 klassi (1. - 9. klassid) ja ligi 900 õpilast.
Mis koolides käisime?
  • Häädemeeste Gümnaasium
  • Kanepi Gümnaasium
  • Loksa Gümnaasium
  • Misso Kool
  • Tallinna Mustamäe Gümnaasium
  • Paide Gümnaasium
  • Paldiski Gümnaasium
  • Tallinna Kuristiku Gümnaasium
  • Tallinna Pae Gümnaasium
  • Tartu Kesklinna Kool
  • Tartu Kunstigümnasium
  • Tartu Miina Härma Kool
  • Pärnu Shalom Keskus
  • Pärnu Koidula Gümnaasium
  • Elva Gümnaasium

- 5. juunil kohtusime vahekokkuvõteteks Tallinnas Reval Cafes

- 19. jaanuaril toimus projekti tulemuste salvestamine õppematerjalideks ja projekti lõpetamine

Kõikides koolides on läinud ühtemoodi. Kõik armastavad, on imestunud, kutsuvad tagasi ja on väga rõõmsad sellise kogemuse üle. Ehk oleme tõestanud, et isiklik kontakt töötabki. Oluline, et inimesed julgeksid küsida ja suhelda. Rõõmsad on nii õpilased, õpetajad, kooli juhtkonnad kui meie projekti esinejad, kes saavad rääkida asjadest nii nagu nemad seda ise kogevad ja mida arvavad, et ka teised peaksid teadma.

Millist tagasisidet oleme saanud?

  • Veelkord suur-suur aitäh Rihole selle toreda külaskäigu eest! See tund oli lastele nii hariv ja vajalik! Riho ja Mereli olid hoolega oma tegevuskava läbi mõelnud ja pidasid sellest ka kinni. Ja lapsed võtsid neid nii soojalt vastu, algul olid veidi murelike nägudega, aga läksid järjest rohkem lahti, küsisid ja mõtlesid kaasa. (Tallinna Kuristiku Gümnaasium) Pildid kooli veebi pildigaleriis
  • Kokkuvõttes võib öelda, et tund täitis ootused, mis meil õpetajatena eelnevalt  olid.  Õpilased tahtsid väga oma muljeid jagada ja arutada erinevatel teemadel. Kõige rohkem jäi vähemalt 4. klassis kõlama mõte, et  "ta on nagu täitsa harilik inimene".  Mida oligi vaja tõestada!
    See tund andis õpilastele palju teadmisi ja sellega  vähendas  ebakindlust suhtlemisel puudega inimesega. Sinu loomulikkus ja  positiivsus rasketel teemadel rääkimisel olid innustavad. (Paide Gümnaasium) Uudis kooli veebis
  • Kool hindab seda tundi väga kõrgelt, sest see oli ideaalne väärtuste kasvatamise võimalus ning pani õpilasi mõtlema nendest asjadest, millest nad muidu mõelda ei oska. On teada, et õpilased rääkisid sellest tunnist ka oma vanematele ning Riho poolt öeldud faktid jõudsid ka täiskasvanuteni! Võimalusel oleksime nõus kutsuma Riho kooli uuesti, et korrata sellist tundi teistes klassides. (Tallinna Pae Gümnaasium) 
  • Täna kooli tulles, ootasid mind ees rõõmsad näod, kes olid eilsest päevast väga vaimustunud. Nii õpetajad kui õpilased jäid Teie külaskäiguga äärmiselt rahule. Hommikuses infotunnis rääkisid õpetajad, et kõik loengujärgsed tunnid möödusid viibeldes. Õpilased aga paistsid rõõmustavat selle üle, et viipekeel polegi nii ilmraske keel, kui esialgu peale vaadates tundub. Minul on aga kahju, et ise Teiega ei kohtunud ja Teie harivast visiidist osa ei saanud. Suur-suur tänu Teile, et võtsite vaevaks meid külastada! Loodan, et näeme Teid meie majas veel.  (Laura, Häädemeeste Gümnaasium)
  • Aitäh teile! Tagasiside oli ainult ja ainult positiivne ning tund tekitas lastes huvi veelgi rohkem teada saada. (Paldiski Gümnaasium)

Õpilaste tagasiside:

  • Paide Gümnaasiumi 4. klassi kirjalikest  töödest:
Pime inimene on tegelikult samasugune nagu teised inimesed.
Ma ei teadnud enne, et pimedad teevad samasid asju, kui mina - käivad koolis ja arvutis.
Mulle tundus, et ta on väga vapper.
Mina teeksin pimedatele tasuta muusikakontserte.
Pimedad oskavad igasuguseid asju, mida mina ei oska.
Ma oleksin ka tahtnud selle kepiga kõndida.
Meil võiks rohkem selliseid huvitavaid tunde olla.
Ma oskan nüüd pimedaid aidata, kui nad seda tahavad.
  • Paide Gümnaasiumi 6. klassi töödest:
Huvitav oli kuulata tema endaga juhtunud lugusid.
Kadus hirm suhtlemisel puudega inimesega.
Õpilastele meeldis, et Riho küsis nendelt küsimusi.
Eriti meeldis õpilastele liikumine valge kepi abil ja katse hääle järgi liikumisest.
Sander kirjutab, et nüüd ta teab, et kohates tänaval pimedat inimest, peab teda aitama.
Mitu õpilast kirjutas, et elu pimedana ei tundugi neile enam nii hirmutav.Kuulmise kaotus on hirmsam.
  • Tallinna Kuristiku Gümnaasiumi Laura V kirjutatud lugu:

Meil käis klassis külas Riho oma abilise Mereliga. Riho on tegelikult pime, aga ta on väga tubli. Riho jutustas meile, kuidas elab pime inimene. See oli väga huvitav. Me kuulasime Rihot suure huviga – mitte keegi ei sahistanud, rääkinud ega tegelnud millegi muuga.
Me saime katsetada, kuidas on olla, kui midagi ei näe. Veel räägiti meile, kuidas saada aru, et inimene on pime, kui ta jalutab ringi. Pimedatel on valge kepp, mis aitab neil ümbrust tunda ja kõndida.
Tunni lõpus võisime saada ka Riho autogrammi.
See tund oli minu arust kõige huvitavam ja parem tund, mis meil kunagi olnud on!

  • Kanepi Gümnaasiumi õpilased

1.klass

¤ esimene kokkupuude pimedate inimestega
¤ uued teadmised pimedate eluviisist, toimetulekust elus, õppimisvõimalustest
¤ väga positiivne suhtumine
¤ väga hea võimalus seostada seniõpitut eluga (meeled)

2. klassi õpilastel puudus varasem kokkupuude pimedatega. Õpilastele meeldis tund väga. Nende jaoks oli üllatav, et pimedad lapsed ei joonista ega kirjuta nii, nagu nägijad. Põnev oli punktkirjas kirjutamine. Kõige rohkem meeldis lastele see, kuidas pimedad noored õpivad kuulmise järgi ( arvutiprogramm! ). Pimedad noored rääkisid lihtsalt ja selgelt oma elust ja suhtlemisest ning vastasid meie laste küsimustele.

Oli väga hariv tund.

3. klassi õpilased:

Meeldis, et nad olid nii julged.

Meeldis, et nad rääkisid palju

Nad olid väga sõbralikud

Nende abivahendid on keerulised

Nad on väga kiired trükkijad

Nad teavad, mis on FB ja oskavad kasutada telefoni.

Neil oli väga hea sõnavara

Nad said omavahel hästi läbi

Ma ei saanud algul arugi, et midagi on teisiti.

Mulle meeldis, et nad meie kooli tulid.

Puudega inimene võib  olla tubli ja ei vajagi alati haletsemist ega abi.

Neid tuleb austada, et nad nii tublid on.

  • Paldiski Gümnaasiumi 9. klass

Huvitav, natuke silmi avardav. Selliseid asju peaks rohkem olema, kus räägitakse ja tutvustatakse raskemat eluviisi – see aitab paremini mõista.

Hea ja humoorikas tund! Palju uusi teadmisi ja vastuseid küsimustele.

Oli huvitav uut teada kurtide elust ja nende keelest. Väga rõõmsameelsed inimesed!

Super tore oli! Kurdid on väga südamlikud ja vinged inimesed. Ei oleks arvanud, et päikesepiste või muul tagajärjel võib kurdiks jääda. Sooviks teada ka veel rohkem pimedatest ning viipekeelt õppida. Super äge oli!

Väga informeeriv tund! Sain teada palju, mida varem ei teadnud. Meeldis väga.

Kõige rohkem meeldis see, et see mees on nii elurõõmus ja nii positiivne ning et tal on tütar, kes tõlgib, kui midagi vaja on.  Suur aitäh selle toreda ning elamusrikka tunnikese eest! Soovin teile jõudu ja jaksu edaspidiseks!

Väga lahe oli! Oleks võinud olla võib-olla natuke rohkem aega, kuna pärast tundi tuli väga palju küsimusi, mida oleks tahtnud veel küsida.

Selliseid tunde võiks koolis rohkem toimuda. Sain aru, et ka kurtidel võib õnnelik ja huvitav elu olla.

Tõlk oli nii tore, nii rõõmus, nii positiivne ja nii ilus.

  • Paldiski Gümnaasiumi 1.-4. klass

-Õpetaja oli hea ja lamp oli põnev. Minul oli hea tuju ja ma sain teada, et kurdid saavad tantsida ilma lauluta.

- Ma tean nüüd, kuidas ilma sõnadeta öelda „Ma armastan sind“.

- Ma sain teada, kuidas on viipekeeles minu nimi. Ma sain palju huvitavaid teadmisi- kuidas kurdid elavad ja suhtlevad, et neil on selline lamp, mis neid aitab. On tore, et kurdid ei ole kurvad, vaid rõõmsad ja neil ei ole halb.

-Ma nägin esimest korda inimest, kes ei kuule ja ma sain temaga suhelda. Oli vahva ja lõbus õppida viipeid ja oma nime niimoodi öelda.

- Minu arvates oli see tund väga meeldiv ja ma sain palju uusi teadmisi kurtide elust ja viipekeelest. Tund oli põnev ja vahva, selliseid tunde tahaks veelgi. Ma sain teada, et kurdid ei ole ei kurjad ega ka kurvad, vaid toredad ja rõõmsad inimesed.

-Ma sain teada, miks inimesed on kurdid ja kuidas nad rääkida saavad.

- Oli vahva, et saime sõnu ära arvata ja oma nime viipekeeles öelda. Sain teadmise, et kurt olla pole üldsegi nii halb kui ma arvasin. On hea, et on loodud SMS 112, mis on kurtidele abiks kiirabi kutsumisel.

-Mulle meeldis see tund väga. Oli tõeliselt lahe püüda viipekeelest aru saada ja oma nime viibelda. Õpetajad olid sõbralikud ja rõõmsad.

-Eriti põnev oli kui mees meiega häälega rääkis. Oma nime viiplemine oli samuti vahva. Hästi tore ole, kui me pidime oma nime sõrmedega näitama ja nemad arvasid meie nimed ära. Nad olid väga sõbralikud ja see tund oli tõeliselt lahe.

- Oli hea saada teada, millest võib kurdiks jääda ja kui palju kurte Eestis on. Oli põnev teada saada, et kurt oskab minu suu pealt lugeda, mida ma räägin. Mulle meeldis see tund väga.

- Mulle meeldis, et see onu rääkis kätega ja mul on temast veidi kahju, et ta ei kuule kõike meie ümber.  Mina ei tahaks kurt olla. Aga see onu oli ikkagi nii rõõmus ja sõbralik ja ta saab teistega suhelda, see on tore. Oli nii huvitav kuulata, ,kuidas ta räägib.

- Sellel onul tegelikult veab, kuna ta ei kuule, kuidas me vahetunnis karjume.

-Kurtidel on hea üksteisega kaugelt  rääkida , nad ei pea karjuma vaid saavad viibelda. Tund oli tõeliselt äge.

  • Loksa Gümnaasiumi õpilased: 
    • 2A

Mulle meeldis see kohtumine väga, sest ma polnud kunagi pimedat näinud.

Mulle meeldis see, et ma sain Christelilt küsimusi küsida ja vastuseid pimedate kohta.

Mul on Christelist nii kahju, miks jumal talle nii halva elu andis.

Ma arvan, et inimesed peaksid Christelit aitama ja toetama rohkem , sest see on näha, et tal on abi vaja. Ma soovin Christelile head paranemist ja et Roosi teda hästi sõidutab

Sain teada, et pimedatel on juhtkoer ja valge kepp. Mulle meeldis see jutt, mis ta rääkis.

Mulle meeldisid Christel ja Roosi väga. Christel rääkis oma elust ja me võisime küsida küsimusi. Roosi oli väga nunnu. Ma tahaks , et keegi ei kiusaks pimedaid inimesi, vaid aitaks neid. Kui ma koju jõudsin, siis ma panin silmad kinni ja kõndisin ja ma leidsin oma asjad üles, nagu ta ütles.

Eile käis meil külas Christel koos Roosiga. Christel jäi 9. klassis suhkruhaiguse tõttu vaevnägijaks . ta on 25aastane.Roosi on ta juhtkoer. Nad on koos elanud 4 aastat. Roosi 7aastane ja on ema ja vanaema. Ma mõtlesin enne, et pimedad ei saa üldse liikuda ega midagi teha. Aga tegelikult nad saavad kõike teha. Mulle meeldis väga, sest nüüd ma tean pimedatest palju rohkem.

Eile käis meil koolis Christel ja Roosi. Christel on pime inimene, kellel läheb kõik raskesti. Roosi on koer, kes viib Christelit jalutama. Nemad on koos 4 aastat. Christel on 25 aastane, tema pole spordiarmastaja. Selliseid inimesi nagu Christel peab aitama, mitte norima.  Mina aitaks Christelit väga, sest tal on raske üksi elada ja süüa teha. Ma soovin talle, et ta elaks hästi. Mulle meeldis väga, sest see oli huvitav ja ma sain tarkusi teada.

Mulle meeldis väga, sest Roosi oli lahe. Roosi on labrador ja elanud Christeliga 4 aastat. Roosi saab 7aastaseks. Christel on 25 aastane, ta hakkas minema pimedaks 9. Klassis. Ja kui ta läks täitsa pimedaks, läks ta pimedate kooli.. ta õpib praegu ülikoolis. Head elu!

Labradori koer on väga sõbralik koer. Koera nimi on Roosi. Ma teadsin , et pimedad käivad kepiga ja koeraga.  Ma ei teadnud, et pimedad otsivad maamärke kepiga. Mulle meeldis väga ja see oli huvitav.

Mulle meeldis Christel sellepärast, et keegi küsis ja ta vastas. Roosi meeldis mulle, sest ta aitab Christelit. Kui on mingisugune pink, siis ta veab teda paremale või vasakule. Roosi on väga sõbralik koer, sest ta aitab inimesi, kes ei näe. Christel on väga rõõmus, kui Roosi on temaga koos. Ma soovin, et ta oleks terve.

Mulle meeldis see kohtumine väga. Ja mul oli Christelist kahju, et ta ei näe. Ma soovin talle kõike head.

    • 3A

Ma natuke kartsin, aga see oli lahe. Roosi oli väga armas.  Christel oli päris tore. Ta rääkis meile lugusid pimedatest. Meie küsisime. Mulle meeldis see ja ma tahaksin kurtidega kohtuda.

Mulle meeldis väga, kui Christel rääkis pimedate elust. Ta vastas kõikide küsimustele.  Ta rääkis, kuidas jäi suhkruhaigeks ja see tegi meele kurvaks. Aitäh!

Mulle meeldis väga kuulata, mis tunne on olla pime. Pimeda inimese tunneb ära juhtkoeraga või valge kepiga. Ma kohtusin Christeli ja Roosiga.

Mulle meeldisid Christel ja Roosi. Mulle ei meeldinud, et lapsed küsisid nii rumalaid küsimusi. Mulle meeldis  see, et saime Roosit katsuda.

Ma ei saanud kunagi aru, kuidas pimedad loevad ja sõidavad jalgrattaga.  Pimedaid on nii lahe kuulata. Nende elu pole just eriti erinev tavaliste inimeste elust., kuigi nad on pimedad. Kui pime tänaval kõnnib, siis ta tajub, et paljud inimesed jäävad teda vaatama, kuna paljud pole pimedat näinud.

Christel tutvustas pimedate elu ja kuidas pimedana hakkama saada. Ta juhtkoerale peab andma käsklusi, kuhu pöörata. Meeldis väga.

Christel oli hea südamega ja rõõmsas tujus. Ma ei teadnud, et on olemas selliseid koeri, kes juhivad inimesi ja ei ole kurjad.  Mul on nii kahju nendest inimestest. Ta oli täpselt nagu õpetaja. Ta oli nii tore inimene. Mulle meeldis see väga.

See oli üks huvitav tund. See meeldis mulle väga. Sain teada, et pimedad saavad teha paljusid asju. See, et nad pimedad on, see ei loe. Nad saavad sõita jalgrattaga, õppida ülikoolis. Sain teada, et koerad on väga kasulikud loomad pimedatele, eriti labradorid.

Ma jätsin meelde, et kurdina on elu halb ja pimedana on elu halb. Siis ei saa pimedana midagi mängida ja kurdina ei saa kuulata, mis õpetajad või keegi muu temaga räägib.

    • 3A

Artjom: Mulle see kohtumine meeldis. Kui sain teada, et tuleb pime tüdruk, arvasin, et see on nali. Soovin, et ta elaks kaua ja õnnelikult

Polina:  Mulle meeldis kuulata  Christelit, sest mitte iga päev ei õnnestu süveneda sellise inimese  ellu. Sain aru, et ka pimedad võivad jõuda kõrgustesse. Sellepärast ma soovin, et kõik Christeli unistused kindlasti täituksid

Katja: Mulle Christel meeldis.  Ta on hea ja ilus. Ka tema koer oli väga armas.  Christel, sa oled väga hea, kõike head sulle. Ma ei  teadnud, et oskad  jalgrattaga sõita.  Soovin sulle edu ja palju sõpru. Tule ruttu meie juurde tagasi

Vanja Galiakberov:  Suur aitä, Christel!  Vestlus meeldis väga. Üllatusin, et koer teab 40 käskust. Õnne, tervist!

Dan: Christel meeldis. Kahju, et ta kaotas nägemise. Mulle meeldis, et rääkis, mis juhtus. Soovin, et ta saaks nägemise tagasi. Koer oli ka väga sõbralik ja hea.

Igor:  Sain teada,  et pimedaid aitavad  koerad. Üllatusin, et Christel “näeb” Tallinna kaarti. Christel, soovin head koera ja hea elu!

Semjon: Christel, aitäh, et külastasid 3.b klassi. Sul on vinge koer Roosi. Soovin, et sa näeksid.

Kostja: Mulle kohtumine meeldis, sest on väga väike šanss kohtuda pimedate inimestega. Meeldisid tema vastused ja jutustus. Meeldis,  kuidas Christel juhib oma koera.

Pavel: Ma ei saa aru, kuidas Christel saab instituudis õppida.

Ksenia: Sooviksin, et sa kasvõi kordki saaks näha!


  • Pärnu Koidula Gümnaasiumi tagasiside

4C

Oleme Koidula kooli 4c klaasi õpilased. Meie külaliseks oli Christel, kes väga huvitavalt rääkis puuetega inimeste elust, toimetulekust  igapäevaelus, õppimisvõimalustest ja töökoha leidmisest. Saime teada ka sellest, kuidas juht- koeri koolitatakse ja kuidas nad pimedatele abiks on.  Selline koolitus on algklassiõpilastele väga vajalik, sest õpetab märkama ja mõistma puudega inimesi. Ka õpetas meid rohkem hoolima oma tervisest.  Aitäh! Selliseid koolitusi peaks olema kindlasti sagedamini.

Tervitustega  4c kl õpilased ja õpetaja L Martinson

1B
Christeli tänane külaskäik meie (1.B) klassi oli äärmiselt tore. Lapsed olid väga sõbralikud ja neil oli palju küsimusi. Küsiti alates sellest kuidas pime inimene poes saab käia kuni selleni, kas juhtkoer sõidab ise autoga. Tore oli näha ja kogeda, et lapsed ei peljanud Christelit ja suhtusid temasse kui täiesti tavalisse inimesse. Minu meelest on selline ettevõtmine igati teretulnud ja täidab oma eesmärki. Teadvustada, et meie seas on erinevate puuetega inimesed , on oluline. Samas on ka oluline aru saada, et inimene jääb alati inimeseks, olenemata tema nahavärvist, soost, vanusest või puudest. Kui Christel küsis laste käest, et kas nad oleksid pimeda lapse sõbrad, siis vastasid kõik jah ja lisasid juurde, et nad saaksid teda ju kogu aeg aidata. Loomulikult lisas elevust ja põnevust juhtkoera klassis viibimine. Tore ja hariv oli ka see, et iga laps sai pimedate kirja näidise. Kasutan seda kindlasti mõne lisaülesande juures või pikapäevarühmas mõne mängu (näiteks silmad kinni lühemate sõnade lugemine sõrmede abil) läbiviimisel.

Oli huvitav ja hariv! Tänud!

Õpetaja Gitta

4B

Minu klass pole varem küll nii tõsisena asju võtnud ega kuulanud kui täna. Huvi selle vastu oli väga suur ning tunni lõpus jõudsime järeldusele, et neil ei ole põhjuseid, et ei saa õppida. Väga tänuväärne ja õpetlik oli see, et lapsed ise said pimedana klassis liikuda. Samuti nad mõistsid kui lihtne on neil lugeda ja mida peab tegema Riho, et üldse lugeda saada. Seega väga õpetlik ning tolerantsi kasvatav tund. Mina isiklikult püüan oma sõnavarast vähendada ei saa, ei ole võimalik :)

4.B klass ja õpetaja Erge


Meie enda osalejate mõtted:
  • Meie oleme seni jõudnud siis külastada kolme kooli. Lapsed on olnud alati väga erinevad, seega on olnud see üsna huvitav meie jaoks, kes on sellest osa saanud. Tuleb ennast iga kord piisavalt kiiresti kohandada vastavalt laste valmisolekule ja soovidele. Mõned on olnud rohkem avatud, mõned vähem. On olnud neid, kes soovivad väga suhelda, on olnud neid, kes on väga segaduses olnud ja natukene isegi hirmul. Aga lõppude lõpuks oleme kõigini jõudnud ja tunni lõpus kostuvad hääled "vot see oli lahe tund, ma hakkan nüüd kodus viipekeelt rääkima" ja nii edasi :) (Kaire)
  • Aga tänane oli midagi uut..midagi väga väga võrratut. Me viisime tunde läbi 1-4 klassile ja siis kutsuti meid 9-klassile tundi andma, mis küll polnud nagu plaanis aga jällegi - nad väga soovisid. See kirjeldab seda projektikogemust seni vist enam, alati teeme rohkem tunde kui planeeritult. Ja saime kohe ka tagasiside, mis on nii võimas.. :) Lapsed jõudsid veel enne meie äraminekut teha postri, kus on kirjas: aitäh tulemast... nii armas:D:))))
Näidistund. Mida seal tehakse?
1. * Sissejuhatus, enesetutvustus.
Sinna hulka jäi ka väga lühike tutvustus nutitelefoni kasutamisest.
* Lugemine ja kirjutamine
Punktkiri, lugemine arvutist ekraanilugejaga, arvuti klaviatuuril kirjutamine, raamatute lugemine. Punktkirja tähestike jagamine.
* Juhtkoerad.
Juhtkoera ülesanded, mis eristab teda teistest koertest ja miks, mida juhtkoerad oskavad, miks ei tohi juhtkoerale töö ajal süüa anda ega teda muul moel segada.
* Poes käimine
Teema arenes välja ühe õpilase küsimusest: Kuidas me poes käime ja kas juhtkoerad aitavad meid selles. Tuli juttu ka maksmisest kaardiga ja sularahas. Kattus osaliselt juhtkoerte teemaga.
* Abistamine, näiteks  bussipeatustes.
* Söögi tegemine.
* Mitmesugused küsimused ja lõppsõnad
2.
1. Külalisõpetaja Riho tutvustas ennast klassile.
2. Riho rääkis õpilastele oma lugu sellest, kuidas ta pimedaks jäi ning kuidas vaatamata sellele jätkas oma haridusteed koolis ja seejärel ka ülikoolis.
3. Riho rääkis sellest, kuidas orienteeruvad pimedad inimesed ühiskonnas ja millist abi võiksid teised ühiskonna liikmed pimedatele inimestele pakkuda.
4. Praktiline osa, kus Riho näitas ette, kuidas pimedad inimesed loevad raamatuid spetsiaalse arvutiprogrammi abil. See tekitas õpilastel siirast elevust ja huvi.
5. Praktiline osa, kus Riho võimaldas õpilastel tunda ennast korraks pimedatena ning liikuda kepi abil. Riho seletas, kuidas peaks liikumiskepi kasutada ning seejärel õpilased proovisid seda teha.
6. Tunni lõpus esitasid õpilased Rihole mõned küsimused ning sellega tund lõpes.